Consumisme I

Consum Conscient

Què és?

Tothom consumeix avituallaments, energia i serveis; formem part d’una societat interdependent que precisa aportacions mútues per mantenir-se. La cooperació pel benefici mutu, interpersonal i comunitari, és la matriu de les societats humanes. I, no obstant això, el sistema ha tergiversat el model fent-nos dependents d’unes poques mans, que apropiant-se i espremut els recursos naturals, ens esclavitza sota uns paràmetres artificials que generen desigualtat, injustícia i canibalisme social.

La bona notícia és que ho sabem, que podem estendre’n la consciència, enfortir les alternatives existents… i les que inventem! Al sistema el sostenim nosaltres, s’enforteix o s’afebleix amb el poder que li atorguen les nostres decisions. Consumir és l’activitat quotidiana on es percep més clarament aquest intercanvi, que també succeeix en altres dimensions. En aquest cas, només cal prendre consciència de les nostres decisions per transformar un acte de dependència i submissió en una acció empoderadora, creativa i capaç d’obrir nous horitzons. Com que formem part del tot, canviar el nostre radi d’acció ens permet canviar, literalment, el món. Recordem que les revolucions sempre les ha iniciat una minoria i que res s’hauria mogut de lloc si temessin obrir el camí sols.

Què no és?
  • Un moviment destructiu: El formen el conjunt de mesures individuals i col·lectives sorgides per construir alternatives a la devastació (ecològica i social) del panorama vigent. Certament, implica transformacions graduals o disruptives, però són empeses pel desig legítim d’una societat que no vol resignar-se al desastre.
  • Un col·lectiu determinat: El configura un conglomerat humà absolutament transversal, divers i intergeneracional. Qualsevol determina, pels seus actes i eleccions, cap a on s’encamina el model.
  • Un ideari uniforme: Avançar cap a un món sostenible i socialment responsable esdevé d’interès general, interpel·lant persones d’orígens, situacions i creences dispars. També ho són els motius particulars que els permeten coincidir en una elecció: Un compra l’enciam ecològic per salut i l’altre per sostenibilitat ambiental.
Procés:
  • Redefinició. Podem imaginar el món on volem despertar-nos demà per situar-nos avui, detectant els valors i objectius que hem de promoure per apropar-nos-hi. Cada elecció compta, així que mai hem deixat de decidir cap a quin futur empenten les nostres decisions. Si no n’érem conscients, comencem ara i aquí.
  • Eliminació. Abandonar els hàbits de consum contraposats als nostres propòsits i canviar-los per coherents; això comporta una exploració d’alternatives factibles a les nostres circumstàncies.
  • Aportació. Recolzant iniciatives afins als nostres valors ja n’impulsem la implementació. Quan també ens associem per aportar solucions creatives a les nostres inquietuds, guanyem força i difusió. És molt probable que detectant mancances de productes o serveis pròxims al teu domicili, connectis amb altres persones que es troben en la mateixa situació. Agrupar-se i col·laborar per a un propòsit comú és una bona manera d’abastir-se i establir xarxes de veïnatge, útils en molt sentits.

El consum conscient és un acte creatiu, generador d’alternatives.


Documentals Relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *