Consumisme I

CONSUMISME / ECOINSUMISME

Què és?

Tots som consumidors d’avituallaments, energia i serveis, formem part d’una societat interdependent que precisa aportacions mútues per mantenir-se en funcionament. I sembla un sistema prou lògic, però el capitalisme no l’ha enfocat al benefici mutu sinó a l’auto-enriquiment, entès com l’acumulació individual de quantitats ingents de diners. Això ha generat desigualtat, injustícia i canibalisme social, a més de la depredació sistemàtica d’uns recursos naturals apropiats per unes poques mans.

La bona notícia és que ho sabem, que podem estendre’n la consciència i apostar per les alternatives existents i les que inventem. Caldrà que siguem molts, però gota a gota vessa el got. El model es sosté per les eleccions quotidianes de la gent, i si aquestes canvien, el marc general es reconstrueix per si mateix. Consumir és l’acte polític de conseqüències més immediates del que disposem, cada elecció és un vot.

Què no és?

  • Un moviment destructiu: El formen el conjunt de mesures individuals i col·lectives sorgides per construir alternatives a la devastació (ecològica i social) del panorama vigent. Certament implica transformacions graduals o disruptives, però són empeses pel desig legítim d’una societat que no vol resignar-se al desastre.
  • Un col·lectiu determinat: El configura un conglomerat humà absolutament transversal, divers i intergeneracional. Qualsevol determina, pels seus actes i eleccions, cap a on s’encamina el model.
  • Un ideari uniforme: Avançar cap a un món sostenible i socialment responsable esdevé d’interès general, interpel·lant persones d’orígens, situacions i creences dispars. També ho són els motius particulars que els permeten coincidir en una elecció, n’hi ha que compren l’enciam ecològic per salut i d’altres que ho fan per consciència ambiental.

PROCÉS GENERAL:

  • Redefinició. Podem imaginar el món on volem despertar-nos demà per situar-nos avui, detectant els valors i objectius que hem de promoure per apropar-nos-hi. Cada elecció compta, així que mai hem deixat de decidir cap a quin futur empenten les nostres decisions. Si no n’érem conscients, comencem ara i aquí.
  • Eliminació. Abandonar els hàbits de consum contraposats als nostres propòsits i canviar-los per coherents; això comporta una exploració d’alternatives factibles a les nostres circumstàncies.
  • Aportació. Recolzant iniciatives afins als nostres valors ja n’impulsem la implementació. Quan també ens associem per aportar solucions creatives a les nostres inquietuds, guanyem força i difusió. És molt probable que detectant mancances de productes o serveis pròxims al teu domicili, connectis amb altres persones que es troben en la mateixa situació. Agrupar-se i col·laborar per a un objectiu comú és una bona manera d’abastir-se i establir xarxes de veïnatge, útils en molt sentits.

-Canviem el món des de la cistella- 

 

(documentals relacionats)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *