Consumisme II

CONSUMISME / ECOINSUMISME 

Comptem amb diferents models per canviar el circuit de consum convencional. Optem per auto-abastir-nos, cooperativisme, comerç responsable o la vinculació directe amb els productors, i emprem moneda corrent, social, l’intercanvi o qualsevol altre mitjà; l’important es que resultin opcions operatives per poder-les integrar còmodament a la nostra quotidianitat. Internet és una eina increïble per explorar les alternatives que tenim a prop i crear-ne de noves, agrupant altres persones interessades a fer-les realitat.

-Alguns exemples-

Som Energia és una cooperativa de consum d’energia verda sense ànim de lucre. Produeix i comercialitza electricitat, a partir de fonts renovables finançades amb les aportacions econòmiques voluntàries dels seus associats. La producció es distribueix emprant la xarxa existent: Línies d’alta tensió (propietat de la REE) i línies de mitja i baixa tensió (propietat d’empreses distribuïdores) que són els organismes que formen part del mercat elèctric regulat, on no hi actua la cooperativa. Som Energia també gestiona, compra i factura l’electricitat dels socis (particulars i empreses) que l’ha contracten de comercialitzadora, abastint-se d’electricitat verda segons els certificats de garantia d’origen (CNMC). Participar del canvi de model energètic cap a un de sostenible i democràtic, no necessita canvis tècnics a la instal·lació.

Coop57 és una cooperativa de serveis financers ètics i solidaris. El seu principal objectiu és el finançament de projectes d’economia social a través de la intermediació financera. És a dir, recollir i captar l’estalvi de la societat civil per canalitzar-ho cap al finançament d’entitats que promoguin l’ocupació, fomentin el cooperativisme, l’associacionisme i la solidaritat en general, i promoguin la sostenibilitat partint de principis ètics. Poden estalviar a Coop57 persones i entitats interessades a vincular els seus estalvis al finançament de projectes afins, i rebre’n finançament aquelles entitats pertanyents a l’economia social i solidària que en siguin socis de serveis i que aportin valor afegit al seu entorn i al conjunt de la societat.

Triodos Bank és un banc europeu independent que ha esdevingut referent en banca ètica i sostenible. Compromès i transparent, manté informats de les seves inversions i moviments als seus clients. Segueix un model de negoci bancari basat en valors positius, combinant la rendibilitat financera amb la social i mediambiental; invertint els estalvis dels seus usuaris a finançar iniciatives econòmicament viables i responsables amb la societat i la natura. L’operativa és similar a la d’un banc convencional, disposant d’oficines físiques (poques) i prioritzant l’ús en línia o la gestió telefònica de les finances particulars. La retirada d’efectiu a dèbit i sense cost (fins a tres vegades mensuals), pot fer-se als caixers de: Banco Popular, Banco Pastor, Targobank, Bankia, Bankinter, ING, Cajamar, Banca March i Cashzone.

Goufone és una operadora de telecomunicacions que ofereix serveis de connexió a Internet via Fibra Òptica o Radioenllaç, telefonia fixe, mòbil i televisió. Les tarifes són clares i ajustades, prioritzant una acurada atenció al client, efectiva i de proximitat. Arrelada al territori, un dels seus objectius és facilitar la connexió a zones rurals on els accessos a la xarxa són precaris o inexistents pel desinterès (no els resulta rendible) de les grans operadores. Treballen per empreses i particulars en col·laboració amb el projecte de Xarxa Oberta de la Fundació Guifinet: Xarxa Oberta, LLiure i Neutral (XOLN), mancomunada per diferents entitats.

Ringana és un referent europeu en cosmètica ecològica i sostenible. Formulen composicions estrictament naturals, veganes i lliures d’experimentació animal, certificant l’ètica i la sostenibilitat en l’obtenció de les matèries primeres. Desenvolupen tecnologies i sistemes productius energèticament eficients i envasos 100% reciclables, patentant bioplàstics i altres innovacions que han permès comercialitzar l’anomenada cosmètica fresca, que manté la concentració i inalterabilitat dels principis en no haver-los de diluir emprant conservants i additius innecessaris. El resultat és un producte enormement efectiu, obtingut per processos ètics de principi a fi, i que premia el compromís ecològic dels seus consumidors (envasos retornables).

Per la peculiaritat de la seva producció, és un producte que no admet llargs períodes d’estoc i es ven pràcticament sota demanda. L’empresa disposa d’una xarxa d’assessors (consumidors enamorats del projecte) que s’encarreguen de difondre’l i n’optimitzen la gestió. Jo en sóc. M’encarrego de donar d’alta al soci (no implica cost ni compromís) perquè pugui comprar còmodament via web sense haver d’abonar despeses d’enviament. Així, coordinant comandes, podem accedir a un producte fresc minimitzant l’impacte ambiental de la seva distribució. Si voleu més informació: info@mandragora.cat

 

PDF: consumisme

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *